روند تولید محتوا در فضای اینترنت همواره به صورت صعودی در حال پیشرفت هست. از بین همه اطلاعات و محتواهای موجود، گوگل سعی میکند که مطلب مفید و مورد نظر کاربر را به دست او برساند. در این اه گوگل، الگوریتمهای مختلفی را توسعه داده است. یکی از این الگوریتمها، الگوریتم freshness میباشد که در ادامه مقاله به معرفی آن میپردازیم.
الگوریتم freshness چیست؟
گوگل اغلب الگوریتمهایی را با هدف بهبود نتایج جستجو منتشر میکند. الگوریتم Freshness به کاربران کمک میکند تا محتوای بهروز و مرتبط را بدون نیاز به استفاده از موارد منسوخ شده، جستوجو کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند. برای مثال زمانکه شخصی بروزرسانی بازی مورد علاقهاش را جستجو میکند. قطعا نمیخواهد که نتایج هفتهها یا سالهای گذشته را مشاهده کند.
این موتور جستجو یک سیستم منحصربهفرد برای نمایهسازی وب ایجاد کرده است که به خزندهها اجازه میدهد تا تازهترین مطالب را فهرستبندی کنند. این الگوریتم با رتبهبندی کردن نتایج جستجو بر 35 درصد جستجوگران تأثیر گذاشته است.
فاکتورهایی که گوگل متوجه بهروز بودن محتوا تولید شده شما میشود؟
عوامل مختلفی وجود دارد که به کمک آنها Google بهروز بودن یا نبودن محتوای وبسایت شما را تعیین میکند. از این بین، مهمترین موارد شامل موارد زیر است:
- تغییر محتوا
- تعامل خوب با کاربران
- بکلینک تازه
- تاریخ انتشار و یا آخرین تاریخ اصلاح شده
- وجود کلمات کلیدی که بهروز بودن محتوا را نشان دهد.
این الگوریتم بسیار کاربردی میباشد و باعث شده که نتایج جستجوهای گوگل دقیقتر، بهتر و منطقیتر ارائه شود.
مثالی از الگوریتم Freshness
یکی دیگر از مثالهایی که برای این الگوریتم گوگل میتوان زد، زمان انتخابات میباشد. در این زمان همه کاربران خواستار مطلع شدن از جدیدترین اخبار، حاشیهها و آمار آراء هستند. در نظر بگیرید برای کلمه کلیدی “دونالد ترامپ” تعداد درخواستهای انجام شده چقدر است؟ نمودار زیر، زمان تبلیغات ریاست جمهوری را در ژوئن 2015 نشان میدهد:
وقتی تعداد جستوجوهای خاصی که در یک زمان مشخص ایجاد شدهاند، به طرز چشمگیری افزایش یابد. این موضوع، موضوعی پرطرفدار را نشان میدهد که به نتایج بهروز نیاز دارد. بنابراین زمانیکه آخرین نتایج شمارش آراء در گوگل سرچ میشود. گوگل جدیدترین اخبار مربوط به آمار را به کاربر نشان میدهد.
نتیجه این مقایسه اینست که، سایتهایی که با فاصله زمانی بسیار اندکی نسبت به رقبا نتایج را بهروزرسانی میکنند، شانس بیشتری برای بهبود رتبه دارند. پس اگر مطابق با قوانین این الگوریتم، وبسایت خود را بهروزرسانی کنید. قطعاً شاهد رشد بسزایی در سئو سایت خود خواهید بود.
فرآیند بهینهسازی وبسایت برای الگوریتم Freshness
الگوریتم Freshness فقط بر روی موضوعات مهم و خبری تمرکز ندارد. بلکه ممکن است انواع محتواهای قدیمی را نیز مورد هدف قرار دهد. زیرا هدف نهایی همه الگوریتمهای گوگل، نمایش محتوای پربار و مفید به کاربر است. در ادامه به معرفی نکات بهینهسازی محتوای جدید و قدیمی میپردازیم:
- محتواهای خود را بروزرسانی کنید
- در انتشار محتوای جدید سرعت عمل داشته باشید
- از قدرت شبکههای اجتماعی غافل نشوید
- بک لینک معتبر بسازید
- محتوای همیشه سبز منتشر کنید
مزایا و تاثیر بهروزرسانی الگوریتم Freshness
یکی از مهمترین قسمتهای به روز رسانی Freshness این است که این الگوریتم نه تنها به تازهسازی محتوا توجه دارد. بلکه به نحوه بهروزرسانی محتوا نیز توجه میکند. با وجود بروزرسانیهای این الگوریتم، وبسایتها ممکن است سریعتر رنکینگ خود را از دست بدهند. و این فرصت برای دیگر سایتها مهیاست که بتوانند با محتواهای تازه در رتبهبندیها حضور داشته باشند.
گوگل سایتهایی مانند سایتهای اخبار، سایتهای پخش زنده، پورتالهای ویدئویی و … را برای ارائه به کاربران ترجیح میدهد. این نوع سایتها اغلب محتواهای تازه و بهروز را به مخاطب ارائه میدهند. در این قمست، مواردی را که چرا باید به ارتقا محتوای قدیمی فکر کنید، آوردهایم:
- ROI( نرخ بتزگشت سرمایه) بیشتر از انتشار محتوای جدید
- محتوا قدیمی به راحتی نسبت به محتوای جدید رتبهبندی میشود. زیرا شما با قبلا اینگونه محتواها را بهینهسازی کردهاید.
- باعث افزایش تعامل کاربر در سایت شما خواهد شد.
- Google را مجبور میکند تا زمان محتوای شما را در SERP بهروزرسانی کند. این امر باعث افزایش CTR میشود.
- درآمد و بازدید سایت شما را قبل از گشت وگذار در وبسایت افزایش میدهد.
- این تاثیرات در صورت ترکیب در چندین محتوا، باعث افزایش رشد سایت شما خواهد شد.
سخن پایانی
در الگوریتم Freshness گوگل، به تولید کنندههای محتوای جدید و مرتبط با موضع سایت، پاداش داده میشود. پس سعی کنید که همیشه محتوای جدید و تازه تولید کنید!
نوشته سئو و محتوای جدید | الگوریتم Freshness گوگل را بشناسید! اولین بار در بیست اسکریپت. پدیدار شد.
0 Commentaires